1. To find the class mark of each interval (x), the following relation is used. xᵢ = (Upper limit + Lower limit)/2 Class size, h, of this data = 3 Taking 75.5 as assumed mean (a), dᵢ, uᵢ, fᵢuᵢ are calculated as follows. From the table, we obtain ∑fᵢ = 30, ∑fᵢuᵢ = 4, a = 75.5 and h = 3 mean(X̄) = a + (∑Read more

    To find the class mark of each interval (x), the following relation is used.
    xᵢ = (Upper limit + Lower limit)/2
    Class size, h, of this data = 3
    Taking 75.5 as assumed mean (a), dᵢ, uᵢ, fᵢuᵢ are calculated as follows.

    From the table, we obtain
    ∑fᵢ = 30, ∑fᵢuᵢ = 4, a = 75.5 and h = 3
    mean(X̄) = a + (∑fᵢuᵢ / ∑fᵢ)h = 75.5 + (4/30) × 30 = 75.5 + 4/10 = 75.5 + 0.4 = 75.9
    Therefore, mean heartbeat per minute for those women are 75.9 beats per minutes.

    You can also see here for better understanding😄👇

    See less
    • 2
  2. It can be observed that class intervals are not continuous. There is a gap of 1 between two class intervals. Therefore, 1/2 [0.5) has to be added to the upper-class limit and 1/2 (0.5) has to be subtracted from the lower-class limit of each interval. Class mark (xᵢ) can be obtained by using the follRead more

    It can be observed that class intervals are not continuous. There is a gap of 1 between two class intervals. Therefore, 1/2 [0.5) has to be added to the upper-class limit and 1/2 (0.5) has to be subtracted from the lower-class limit of each interval. Class mark (xᵢ) can be obtained by using the following relation.
    xᵢ = (Upper Limit + Lower Limit)/2
    Class size (h) of this data = 3. Taking 57 as assumed mean (a), dᵢ, uᵢ, fᵢuᵢ are calculated as follows.

    It can be observed that
    ∑fᵢ = 400, ∑fᵢuᵢ = 25, a = 57 and h = 3
    mean (X̄) = a + (∑fᵢuᵢ / ∑fᵢ)h = 57 + (25/400) × 3 = 57 + 3/16 = 57 + 0.1875 = 57.19
    Mean number of mangoes kept in a packing box is 57.19.
    Set deviation method is used here as the values of fᵢdᵢ are big and also, there is a common multiple between all dᵢ.

    See less
    • 2
  3. To find the class mark (xᵢ) for each interval, the following relation is used. xᵢ = (Upper Limit + Lower Limit)/2 Class size = 50. Taking 225 as assumed mean (a), dᵢ, uᵢ fᵢuᵢ are calculated as follows. From the table, we obtain ∑fᵢ = 25, ∑fᵢuᵢ = -7, a = 225 and h = 50 mean (X̄) = a + (∑fᵢuᵢ / ∑fᵢ)hRead more

    To find the class mark (xᵢ) for each interval, the following relation is used.
    xᵢ = (Upper Limit + Lower Limit)/2
    Class size = 50. Taking 225 as assumed mean (a), dᵢ, uᵢ fᵢuᵢ are calculated as follows.

    From the table, we obtain
    ∑fᵢ = 25, ∑fᵢuᵢ = -7, a = 225 and h = 50
    mean (X̄) = a + (∑fᵢuᵢ / ∑fᵢ)h = 225 + (-7/25) × 50 = 225 – 14 = 211
    Therefore, mean daily expenditure on food is ₹211

    See less
    • 2
  4. बुलबुल के अंडे अलग उनमे पाए जाने वाले विभिन्न प्रजातियों के कारण होते हैं। यह एक बार में दो या तीन अंडे देती है। उसके अंडे हल्के गुलाबी रंग के होते हैं। अण्डों को ध्यान से देखने पर उन पर कुछ लाल, कुछ भूरी और कुछ बैंगनी बिंदिया दिखाई देंगी। हिंदी विषयों में छात्रों की रुचि बढ़ाने के लिए शिक्षक और मातRead more

    बुलबुल के अंडे अलग उनमे पाए जाने वाले विभिन्न प्रजातियों के कारण होते हैं। यह एक बार में दो या तीन अंडे देती है। उसके अंडे हल्के गुलाबी रंग के होते हैं। अण्डों को ध्यान से देखने पर उन पर कुछ लाल, कुछ भूरी और कुछ बैंगनी बिंदिया दिखाई देंगी।

    हिंदी विषयों में छात्रों की रुचि बढ़ाने के लिए शिक्षक और माता-पिता कई रणनीतियों का उपयोग कर सकते हैं:
    सिखाई जा रही सामग्री को छात्रों की रुचियों, अनुभवों और दैनिक जीवन से जोड़ने का प्रयास करें। सामग्री को अधिक आकर्षक और प्रासंगिक बनाने के लिए वास्तविक जीवन के उदाहरणों, कहानियों और मल्टीमीडिया संसाधनों का उपयोग करें। छात्रों को हिंदी विषयों से संबंधित गतिविधियों, चर्चाओं और परियोजनाओं में भाग लेने के लिए प्रोत्साहित करें। छात्रों को व्यस्त रखने और उन्हें विभिन्न तरीकों से सीखने में मदद करने के लिए विभिन्न प्रकार की शिक्षण विधियों का उपयोग करने का प्रयास करें, जैसे व्याख्यान, चर्चाएँ, व्यावहारिक गतिविधियाँ और मल्टीमीडिया संसाधन।

    छात्र वर्कबुक की मदद से बेहतर तैयारी कर सकते है इसमें सभी अभ्यास से प्रश्न शामिल होते हैं।

    Class 2 Chapter 9 Hindi Solution 👇
    https://hindi.tiwariacademy.com/ncert-solutions/class-2/hindi/chapter-9/

    See less
    • 9